Heb je ooit al eens van de term narrowcasting gehoord? Zeker zal iedereen al wel bekend zijn met wat broadcasting is. Het is het bereiken van een publiek met behulp van multimedia kanalen.
Dit kan bijvoorbeeld radio of televisie zijn. In tegenstelling tot broadcasting richten mensen zich met narrowcasting niet op een zo breed mogelijk publiek maar juist op een smal publiek.
Hier komt dan ook de naam narrowcasting vandaan. Narrow is immers het Engelse woord voor smal. Hoe werkt narrowcasting precies? En wat kan je hiermee bereiken? Een antwoord op deze vragen geven we in dit artikel.
Wie kan je met narrowcasting bereiken?
Het klinkt natuurlijk raar dat je een multimedia boodschap maakt maar deze aan een smal publiek laat zien in plaats van een zo groot mogelijke groep mensen. Wanneer je echter precies weet wie de boodschap te zien krijgt wordt het uitzenden hiervan een stuk krachtiger. Je kan met narrowcasting bijvoorbeeld het personeel binnen een bepaald bedrijf bereiken. Of de mensen die in een winkel lopen en van plan zijn iets te kopen.
Wat is het doel van narrowcasting?
Het doel van narrowcasting is de kleine groep mensen informeren. Binnen een bedrijf kan je dit bijvoorbeeld gebruiken om het personeel van bepaalde informatie op de hoogte te stellen. Interne vacatures, trainingen die bijgewoond moeten worden of simpelweg de verjaardag van een personeelslid.
Het is een makkelijke manier om hen van de informatie op de hoogte te stellen. In een retail omgeving is het doel ook informatie aan mensen in de winkel verschaffen. Een ander doel hiervan is om ook meer verkopen te realiseren. De boodschap kan bijvoorbeeld zijn dat zij gebruik kunnen maken van een korting.
De strategie binnen je bedrijf implementeren
Als je narrowcasting binnen je bedrijf wilt implementeren dan moet je een aantal infoschermen aanschaffen die op strategische plekken komen te hangen. Dit alleen is echter niet voldoende. Je hebt namelijk ook content nodig die op de beeldschermen te zien zal zijn. Om deze te produceren kan je een bedrijf inhuren. Deze kunnen vaak op abonnementsbasis de beeldschermen en content voor je verzorgen.